Спеціальність: | Право |
Освітній ступінь: | Бакалавр |
Підрозділ: | Навчально-науковий інститут історії, права та міжнародних відносин |
Випускова кафедра/циклова комісія: | Кафедра права та методики викладання правознавства |
Адреса: | 40000, м. Суми, вул. Роменська 87 |
Зауваження та пропозиції можна надсилати на електронну пошту: law@sspu.edu.ua
Повна назва закладу вищої освіти та структурного підрозділу |
Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка; навчально-науковий інститут історії та філософії, кафедра права та методики викладання правознавства |
Ступінь вищої освіти та назва кваліфікації мовою оригіналу |
Перший (бакалавр) Кваліфікація: Бакалавр права |
Офіційна назва освітньої програми |
Освітньо-професійна програма Право першого (бакалаврського) рівня вищої освіти зі спеціальності 081 Право галузі знань 08 Право |
Тип диплому та обсяг освітньої програми |
Тип диплому – одинарний. На базі повної загальної середньої освіти 240 кредитів ЄКТС, термін навчання 3 роки 10 місяців. |
Наявність акредитації |
Відсутня |
Цикл/рівень |
НРК України – 7 рівень, FQ-EHEA – перший цикл, |
Передумови |
Повна загальна середня освіта; ОР молодший бакалавр; ОКР молодший спеціаліст |
Мова(и) викладання |
Українська |
Термін дії освітньої програми |
Програма дійсна протягом 5 років з 1 вересня 2020 року |
Інтернет-адреса постійного розміщення опису освітньої програми |
При розробці ОП врахована характеристика Сумської області Сумською обласною радою (https://sorada.gov.ua/pro-sumsku-oblast.html). Ураховуючи, що у регіоні «основними напрямками дiяльностi промислових пiдприємств областi є хiмiчне машинобудування, насосне та енергетичне машинобудування, сiльськогосподарське машинобудування, приладобудування та радiоелектронiка, виробництво технологiчного устаткування для переробних галузей агропромислового комплексу, для гiрничо-рудної промисловостi, для полiграфiчної промисловостi та медицини, для нафтогазобудiвної i переробної промисловостi, хiмiкатiв, кiнофотоматерiалiв, мiнеральних добрив» до складу освітніх компонентів включено «Податкове та митне право», «Земельне право», «Підприємницьке право», «Право інтелектуальної власності» (що відповідає і «Базовому сценарію розвитку регіону» проекту Стратегії регіонального розвитку Сумської області на 2021-2027 роки). Наявність на території Сумщини більше 30 об’єднаних територіальних громад (https://sorada.gov.ua/decentralization.html) обумовило введення освітнього компоненту «Державне будівництво та місцеве самоврядування», що забезпечує формування необхідних компетентностей.
При підготовці ОП членами робочої групи було опрацьовано досвід: Національного університету «Києво-Могилянська академія» (ураховано студентоцентричний підхід та передбачено низку дисциплін для опанування європейського досвіду), Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича (ураховано зв’язок теорії з практикою, інноваційної складової), «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника (ураховано аксіологічну складову підготовки правника).
Формулюючи цілі і програмні результати навчання, враховано досвід підготовки правників у University of Amsterdam (https://www.uva.nl/en/programmes/bachelors/politics-psychology-law-and-economics/curriculum/curriculum-overview.html?#anker-law) (ціннісна складова мети і результатів навчання); Варненски свободен университет «Черноризец Храбър» (https://www.vfu.bg/учебни-звена/юридически-факултет/катедра-правни-науки.html) (з адаптацією до національних умов) (студентоцентрований підхід та поєднання теоретичної та практичної складової). У межах співпраці з останнім, два члени робочої групи особисто вивчали досвід підготовки правників, знайомились з відповідними документами. Окрім цього, членами робочої групи були опрацьовані розроблені в рамках проєкту Тюнінг «Методичні рекомендації для розроблення профілів ступеневих програм, включаючи програмні компетентності та програмні результати навчання, розроблені в рамках Європейського проєкту CoRe-2 групою провідних європейських фахівців.
Цілі ОП та програмні результати навчання відповідають тенденціям ринку праці. Випускники зможуть бути конкурентоспроможними завдяки формуванню soft skills. При підготовці ОП ураховано рекомендації, викладені в Звіті за результатами аналітичного дослідження «Знання та навички випускників юридичних факультетів» (https://minjust.gov.ua/ndd/yurydychna_osvita/doslidzhennya_u_sferi_yurydychnoyi_osvity)
Формування здатності розв’язувати складні спеціалізовані завдання у сфері права з розумінням природи і змісту його основних правових інститутів, а також меж правового регулювання різних суспільних відносин для вирішення типових задач діяльності юриста на відповідній посаді, сфера застосування яких передбачена відповідно до НКУ ДК 003:2010 «Класифікатор професій». Освітня програма спрямована на максимальне сприяння розвитку здобувачів вищої освіти як свідомих і відповідальних громадян, цілісних та культурних особистостей, конкурентоспроможних професіоналів та лідерів шляхом органічного поєднання освітньої, наукової та інноваційної діяльності на засадах академічної доброчесності.
Опис предметної області |
Об’єкт вивчення: право як соціальне явище. Вивчення права та його джерел ґрунтується на правових доктринах, цінностях і принципах, в основі яких покладені права та основоположні свободи людини. Теоретичний зміст предметної області складають знання про: основи поведінки індивідів і соціальних груп; творення права, його тлумачення та застосування; правові цінності, принципи, а також природа і зміст правових інститутів, етичні стандарти правничої професії. Методи, методики та технології: загальнонаукові і спеціальні методи пізнання правових явищ; методики правової оцінки поведінки чи діяльності індивідів і соціальних груп, ідентифікації правової проблеми та її вирішення на основі принципів права; інформаційно-комунікаційні технології. Інструменти та обладнання: сучасне інформаційно-комунікаційне обладнання, інформаційні ресурси та програмні продукти, що застосовуються в правовій діяльності. |
Орієнтація освітньої програми |
Освітньо-професійна програма ґрунтується на загальновідомих положеннях та результатах сучасних наукових досліджень, має прикладний характер; структура програми передбачає динамічне, інтегративне та інтерактивне навчання на принципі студентоцентризму. Програма пропонує комплексний підхід до здійснення діяльності в правовій сфері та реалізує це через навчання та практичну підготовку. Дисципліни та розділи, включені в програму орієнтовані на актуальні напрями, в межах яких можлива подальша професійна та наукова кар’єра здобувача. |
Основний фокус освітньої програми та спеціальностей |
Програма спрямована на оволодіння основами фундаментальних та практичних знань у сфері права та призначена для підготовки фахівців, які відповідають потребам міжнародного і національного ринків праці, у тому числі і Сумського регіону. Ключові слова: право, правнича діяльність, правнича наука. |
Особливості програми |
Спрямована на формування у здобувачів вищої освіти загальних та спеціальних компетентностей у галузі права. Значна увага приділяється практичним навичкам, залученню до проведення навчальних занять фахівців-практиків. Передбачає проведення ознайомчої практики, навчальної практики на підприємствах, установах та організаціях, виробничої практики в судових та правоохоронних органах загальним обсягом 21 кредит. Активне залучення представників правозахисних організацій та правоохоронних органів Сумського регіону до спільних заходів (семінарів, вебінарів, конференцій, круглих столів тощо) сприяє формуванню професійного світогляду здобувачів та якості їх підготовки. |
Придатність до працевлаштування |
Бакалавр з права здатний розв’язувати типові задачі та практичні проблеми у професійній діяльності у галузі права та виконувати зазначену професійну роботу за ДК 003:2010. |
Подальше навчання |
Мають право продовжити навчання на другому (магістерському) рівні вищої освіти. Набуття додаткових кваліфікацій у системі освіти дорослих. |
Викладання та навчання |
Освітній процес побудований на принципах студентоцентрованого особистісно орієнтованого навчання, на основі компетентнісного, системного, партисипативного, інтегративного підходів. Форми навчання: аудиторні (лекційні, практичні, семінарські), позааудиторні (індивідуальні, консультації, диспути, дискусії, «круглі столи», ділові ігри, написання та захист курсових робіт, ознайомча, навчальна та виробнича практика, науково-дослідна робота), самостійна робота. Методи навчання: проблемно-пошуковий, дослідницький, частково-пошуковий, інтерактивні (вебінари, тренінги, презентації, дистанційні освітні технології), практичні методи навчання (вправи, ситуативні завдання, юридичні задачі, судові дебати). |
Оцінювання |
Оцінювання навчальних досягнень студентів здійснюється за системою ЄКТС та національною шкалою оцінювання. Накопичувальна бально-рейтингова система, що передбачає оцінювання студентів за усі види аудиторної та позааудиторної навчальної діяльності, спрямовані на опанування навчального навантаження з освітньої програми: поточний контроль, поетапний, підсумковий контроль; усні та письмові екзамени, практика, презентації, проектна робота, підсумкова атестація тощо. |
Інтегральна компетентність |
ІК. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі професійної правничої діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування правових доктрин, принципів і правових інститутів і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. |
Загальні компетентності (ЗК) |
ЗК 1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК 2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК 3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК 4. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. ЗК 5. Здатність спілкуватися іноземною мовою. ЗК 6. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій. ЗК 7. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. ЗК 8. Здатність бути критичним і самокритичним. ЗК 9. Здатність працювати в команді. ЗК 10. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів). ЗК 11. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. ЗК 12. Здатність усвідомлювати рівні можливості та гендерні проблеми. ЗК 13. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку права, його місця у загальній системі знань про природу і суспільство. ЗК 14. Цінування та повага різноманітності і мультикультурності. ЗК 15. Прагнення до збереження навколишнього середовища. |
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК)
|
СК 1. Здатність застосовувати знання з основ теорії та філософії права, знання і розуміння структури правничої професії та її ролі у суспільстві. СК 2. Знання і розуміння ретроспективи формування правових та державних інститутів. СК 3. Повага до честі і гідності людини як найвищої соціальної цінності, розуміння їх правової природи. СК 4. Знання і розуміння міжнародних стандартів прав людини, положень Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, а також практики Європейського суду з прав людини. СК 5. Здатність застосовувати знання засад і змісту інститутів міжнародного публічного права, а також міжнародного приватного права. СК 6. Знання і розуміння основ права Європейського Союзу. СК 7. Здатність застосовувати знання завдань, принципів і доктрин національного права, а також змісту правових інститутів, щонайменше з таких галузей права, як: конституційне право, адміністративне право і адміністративне процесуальне право, цивільне і цивільне процесуальне право, кримінальне і кримінальне процесуальне право. СК 8. Знання і розуміння особливостей реалізації та застосування норм матеріального і процесуального права. СК 9. Знання і розуміння основ правового регулювання обігу публічних грошових коштів. СК 10. Знання і розуміння соціальної природи трудових відносин та їх правового регулювання. СК 11. Здатність визначати належні для юридичного аналізу факти. СК 12. Здатність аналізувати правові проблеми, формувати та обґрунтовувати правові позиції. СК 13. Здатність до критичного та системного аналізу правових явищ і застосування набутих знань у професійній діяльності. СК 14. Здатність до консультування з правових питань, зокрема, можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів, відповідно до вимог професійної етики, належного дотримання норм щодо нерозголошення персональних даних та конфіденційної інформації. СК 15. Здатність до самостійної підготовки проектів актів правозастосування. СК 16. Здатність до логічного, критичного і системного аналізу документів, розуміння їх правового характеру і значення. |
Соціально-гуманітарна ерудованість |
ПРН 1. Визначати переконливість аргументів у процесі оцінки заздалегідь невідомих умов та обставин. ПРН 2. Здійснювати аналіз суспільних процесів у контексті аналізованої проблеми і демонструвати власне бачення шляхів її розв’язання ПРН 3. Проводити збір і інтегрований аналіз матеріалів з різних джерел. ПРН 4. Формулювати власні обґрунтовані судження на основі аналізу відомої проблеми ПРН 5. Давати короткий висновок щодо окремих фактичних обставин (даних) з достатньою обґрунтованістю. ПРН 6. Оцінювати недоліки і переваги аргументів, аналізуючи відому проблему. |
Дослідницькі навички |
ПРН 7. Складати та узгоджувати план власного дослідження і самостійно збирати матеріали за визначеними джерелами. ПРН 8. Використовувати різноманітні інформаційні джерела для повного та всебічного встановлення певних обставин ПРН 9. Самостійно визначати ті обставини, у з’ясуванні яких потрібна допомога, і діяти відповідно до отриманих рекомендацій. |
Комунікація |
ПРН 10. Вільно спілкуватися державною та іноземною мовами як усно, так і письмово, правильно вживаючи правничу термінологію. ПРН 11. Володіти базовими навичками риторики. ПРН 12. Доносити до респондента матеріал з певної проблематики доступно і зрозуміло. ПРН 13. Пояснювати характер певних подій та процесів з розумінням професійного та суспільного контексту. |
Професійна самоорганізація та використання інформаційних технологій |
ПРН 14. Належно використовувати статистичну інформацію, отриману з першоджерел та вторинних джерел для своєї професійної діяльності. ПРН 15. Вільно використовувати для професійної діяльності доступні інформаційні технології і бази даних. ПРН 16. Демонструвати вміння користуватися комп’ютерними програмами, необхідними у професійній діяльності. ПРН 17. Працювати в групі, формуючи власний внесок у виконання завдань групи. |
Праворозуміння |
ПРН 18. Виявляти знання і розуміння основних сучасних правових доктрин, цінностей та принципів функціонування національної правової системи. ПРН 19. Демонструвати необхідні знання та розуміння сутності та змісту основних правових інститутів і норм фундаментальних галузей права. ПРН 20. Пояснювати природу та зміст основних правових явищ і процесів. |
Правозастосування |
ПРН 21. Застосовувати набуті знання у різних правових ситуаціях, виокремлювати юридично значущі факти і формувати обґрунтовані правові висновки. ПРН 22. Готувати проекти необхідних актів застосування права відповідно до правового висновку зробленого у різних правових ситуаціях. ПРН 23. Надавати консультації щодо можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів у різних правових ситуаціях. |
Кадрове забезпечення |
Освітньо-професійну програму Право забезпечують науково-педагогічні працівники, які мають досвід роботи у правоохоронній сфері, відповідну кваліфікацію, стаж роботи, а також відповідають вимогам, що визначені чинними ліцензійними умовами |
Матеріально-технічне забезпечення |
Приміщення для проведення навчальних занять повинні відповідати санітарним нормам та вимогам правил пожежної безпеки. Наявність матеріально-технічної бази, що забезпечує проведення всіх видів практичної, дисциплінарної та міждисциплінарної підготовки та науково-дослідної роботи студентів. Забезпеченість навчальними приміщеннями, спеціалізованими кабінетами, комп’ютерними робочими місцями, мультимедійним обладнанням, устаткуванням, необхідним для виконання навчального плану. Для проведення практичних робіт, інформаційного пошуку та обробки результатів - наявність спеціалізованих комп’ютерних класів з необхідним програмним забезпеченням та необмеженим доступом до інтернет-мережі. Наявність іншої інфраструктури відповідно до вимог ліцензійних умов. |
Інформаційне та навчально-методичне забезпечення |
Нормативне забезпечення здійснюється Законом України «Про вищу освіту», стандартами вищої освіти (державними, галузевими та вузівськими), іншими нормативними актами Міністерства освіти і науки України та вищого навчального закладу. Навчально-методичне забезпечення включає: робочі програми усіх навчальних дисциплін; програми практик; дидактичні матеріали для практичних занять, самостійної та індивідуальної роботи студентів з дисциплін; методичні рекомендації з практик, методичні рекомендації щодо написання курсових робіт. Інформаційне забезпечення: наявність навчальної, наукової, науково-методичної літератури, фахових періодичних видань у бібліотеці (у тому числі в електронному вигляді), доступу до баз даних періодичних наукових видань англійською мовою, міжнародних наукометричних систем Scopuc та Web of Science; офіційного веб-сайту навчального закладу. |
Національна кредитна мобільність |
Можлива на основі укладання угод про академічну кредитну мобільність із закладами вищої освіти України (угода з Чорноморським національним університетом імені Петра Могили від 16.06.2018 р., договір з Сумським національним університетом від 20.11.19 р.) Допускається перезарахування кредитів, отриманих в інших університетах України, за умови відповідності набутих компетентностей. |
Міжнародна кредитна мобільність |
Можлива на основі укладання угод про академічну кредитну мобільність із закладами вищої освіти інших країн. У рамках програми ЄС Еразмус+ на основі двосторонніх договорів між Сумським державним педагогічним університетом імені А.С. Макаренка та навчальними закладами країн-партнерів (Меморандум про співпрацю з Варненським вільним університетом імені Чорноризця Храбра від 30.08.2019 р.) |
Навчання іноземних здобувачів вищої освіти |
Підготовка іноземних громадян здійснюється відповідно до чинного законодавства України, освітніх стандартів, базується на загальній середній освіті іноземних громадян за національними освітніми стандартами і має самостійний завершений характер. |