Спеціальність: | Право |
Освітній ступінь: | Бакалавр |
Підрозділ: | Навчально-науковий інститут історії, права та міжнародних відносин |
Випускова кафедра/циклова комісія: | Кафедра права та методики викладання правознавства |
Адреса: | 40000, м. Суми, вул. Роменська 87 |
Зауваження та пропозиції можна надсилати на електронну пошту: law@sspu.edu.ua
Повна назва закладу вищої освіти та структурного підрозділу |
Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка; навчально-науковий інститут історії, права та міжнародних відносин кафедра права та методики викладання правознавства |
Ступінь вищої освіти та назва кваліфікації мовою оригіналу |
Ступінь вищої освіти – бакалавр Бакалавр права |
Офіційна назва освітньої програми |
Освітньо-професійна програма Право першого (бакалаврського) рівня вищої освіти зі спеціальності 081 Право галузі знань 08 Право |
Тип диплому та обсяг освітньої програми |
Тип диплому – одинарний. На базі повної загальної середньої освіти 240 кредитів ЄКТС, термін навчання 3 роки 10 місяців |
Наявність акредитації |
Відсутня |
Цикл/рівень |
НРК України – 6 рівень, FQ-EHEA – перший цикл, ЕQF-LLL – 6 рівень |
Передумови |
Повна загальна середня освіта; ОКР «молодший спеціаліст», освітньо-професійний ступень «фаховий молодший бакалавр», ОС «молодший бакалавр», ОС «бакалавр» ОКР молодший спеціаліст |
Мова(и) викладання |
Українська |
Термін дії освітньої програми |
З 1 вересня 2021 року |
Інтернет-адреса постійного розміщення опису освітньої програми |
Формування здатності розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі правничої діяльності з розумінням природи і змісту її правових доктрин, принципів, правових інститутів, а також меж правового регулювання різних суспільних відносин. Освітньо-професійна програма призначена для підготовки правників, які відповідають потребам міжнародного та національного ринків праці, у тому числі й Сумської області; забезпечення відповідно до місії та стратегії університету максимального сприяння розвитку здобувачів вищої освіти як свідомих і відповідальних громадян, цілісних та культурних особистостей, конкурентоспроможних професіоналів та лідерів шляхом органічного поєднання освітньої, наукової та інноваційної діяльності на засадах академічної доброчесності.
Опис предметної області |
Галузь знань 08 Право Спеціальність 081 Право Об’єкт вивчення: право як соціальне явище. Вивчення права та його джерел ґрунтується на правових доктринах, цінностях і принципах, в основі яких покладені права та основоположні свободи людини. Теоретичний зміст предметної області складають знання про: основи поведінки індивідів і соціальних груп; творення права, його тлумачення та застосування; правові цінності, принципи, а також природа і зміст правових інститутів, етичні стандарти правничої професії. Методи, методики та технології: загальнонаукові і спеціальні методи пізнання правових явищ; методики правової оцінки поведінки чи діяльності індивідів і соціальних груп, ідентифікації правової проблеми та її вирішення на основі принципів права; інформаційно-комунікаційні технології. Інструменти та обладнання: сучасне інформаційно-комунікаційне обладнання, інформаційні ресурси та програмні продукти, що застосовуються в правовій діяльності. Підсумкова атестація здійснюється у формі комплексного атестаційного екзамену з фахових дисциплін Співвідношення обсягів загальної і професійної складових та вибіркової частини: обов’язкові дисципліни – 157,5 кредитів ЄКТС, з них: дисципліни циклу загальної підготовки – 25 кредитів ЄКТС (10 %), циклу професійної підготовки – 132,5 кредитів ЄКТС (55 %); вибіркових дисципліни – 60 кредитів ЄКТС (25 %); практична підготовка – 21 кредит ЄКТС (9 %). |
Орієнтація освітньої програми |
Освітня програма орієнтована на теоретично-прикладну та професійну підготовку бакалаврів права, передбачає динамічне, інтегративне та інтерактивне навчання. Дисципліни та розділи, включені в програму, орієнтовані на актуальні напрями, в межах яких можлива подальша професійна та наукова кар’єра здобувача. |
Основний фокус освітньої програми та спеціальностей |
Вища освіта у галузі знань 08 Право спеціальності 081 Право Програма спрямована на оволодіння основами фундаментальних та практичних знань у сфері права. Ключові слова: право, правнича діяльність, правнича наука. |
Особливості програми |
Освітня програма є унікальною у Сумському регіоні, оскільки надає можливість здобувачам вищої освіти опанувати як стандартні загальні та спеціальні компетентності правника, так і знання, вміння й навички з освітнього права, що, з огляду на реформування вітчизняної освітньої системи, збагачує їх професійний потенціал і підвищує конкурентоздатність на ринку праці. Програма передбачає активне залучення: представників правозахисних організацій та правоохоронних органів Сумського регіону до спільних заходів (семінарів, конференцій, гостьових лекцій, майстер-класів та ін.), що сприяє формуванню професійного світогляду здобувачів та якості їх підготовки; а також представників управління в сфері гуманітарної політики (молодіжної політики), що сприяє формуванню громадянської активності, підвищуючи конкурентоздатність у сфері правового забезпечення адміністрування молодіжної політики. Бакалаври набувають практичні навички під час проведення ознайомчої практики в Управлінні освіти і науки Сумської міської ради; навчальної практики на підприємствах, установах та організаціях; виробничої практики в судових та правоохоронних органах, а також в Юридичній клініці СумДПУ імені А.С. Макаренка. |
Придатність до працевлаштування |
Бакалавр з права здатний розв’язувати типові задачі та практичні проблеми у професійній діяльності у галузі права та виконувати зазначену професійну роботу за ДК 003:2010 і може займати первинні посади: 3432 – Секретар судового засідання |
Подальше навчання |
Мають право продовжити навчання на другому (магістерському) рівні вищої освіти; набувати додаткових кваліфікацій в системі освіти дорослих. |
Викладання та навчання |
Освітній процес побудований на принципах студентоцентрованого особистісно орієнтованого навчання, на основі компетентнісного, системного, партисипативного, інтегративного підходів. Форми навчання: аудиторні (лекційні, практичні, семінарські), позааудиторні (індивідуальні, консультації, «круглі столи», написання та захист курсових робіт, ознайомча, навчальна та виробнича практики), самостійна робота. Методики та технології: методики правової оцінки поведінки чи діяльності індивідів і соціальних груп, ідентифікації правової проблеми та її вирішення на основі принципів права; інформаційно-комунікаційні технології. Методи навчання: загальнонаукові і спеціальні методи пізнання правових явищ: проблемно-пошуковий, дослідницький, частково-пошуковий, інтерактивні (вебінари, тренінги, диспути, дискусії, презентації, дистанційні освітні технології), практичні методи навчання (вправи, ситуативні завдання, юридичні задачі, ділові ігри, судові дебати). |
Оцінювання |
Оцінювання здійснюється з дотриманням вимог об’єктивності, індивідуального підходу, систематичності і системності, всебічності та професійної спрямованості контролю. Використовуються методи поточного та підсумкового контролю, які сприяють підвищенню мотивації бакалаврів до навчально-пізнавальної діяльності: усні та письмові екзамени, заліки; ознайомча, навчальна та виробнича практики, презентації, проєктна робота, підсумкова атестація у формі комплексного атестаційного екзамену з фахових дисциплін. |
Інтегральна компетентність |
ІК. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі професійної правничої діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування правових доктрин, принципів і правових інститутів і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. |
Загальні компетентності (ЗК) |
ЗК 1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК 2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК 3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК 4. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. ЗК 5. Здатність спілкуватися іноземною мовою. ЗК 6. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій. ЗК 7. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. ЗК 8. Здатність бути критичним і самокритичним. ЗК 9. Здатність працювати в команді. ЗК 10. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів). ЗК 11. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. ЗК 12. Здатність усвідомлювати рівні можливості та гендерні проблеми. ЗК 13. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку права, його місця у загальній системі знань про природу і суспільство. ЗК 14. Цінування та повага різноманітності і мультикультурності. ЗК 15. Прагнення до збереження навколишнього середовища. |
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК)
|
СК 1. Здатність застосовувати знання з основ теорії та філософії права, знання і розуміння структури правничої професії та її ролі у суспільстві. СК 2. Знання і розуміння ретроспективи формування правових та державних інститутів. СК 3. Повага до честі і гідності людини як найвищої соціальної цінності, розуміння їх правової природи. СК 4. Знання і розуміння міжнародних стандартів прав людини, положень Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, а також практики Європейського суду з прав людини. СК 5. Здатність застосовувати знання засад і змісту інститутів міжнародного публічного права, а також міжнародного приватного права. СК 6. Знання і розуміння основ права Європейського Союзу. СК 7. Здатність застосовувати знання завдань, принципів і доктрин національного права, а також змісту правових інститутів, щонайменше з таких галузей права, як: конституційне право, адміністративне право і адміністративне процесуальне право, цивільне і цивільне процесуальне право, кримінальне і кримінальне процесуальне право. СК 8. Знання і розуміння особливостей реалізації та застосування норм матеріального і процесуального права. СК 9. Знання і розуміння основ правового регулювання обігу публічних грошових коштів. СК 10. Знання і розуміння соціальної природи трудових відносин та їх правового регулювання. СК 11. Здатність визначати належні для юридичного аналізу факти. СК 12. Здатність аналізувати правові проблеми, формувати та обґрунтовувати правові позиції. СК 13. Здатність до критичного та системного аналізу правових явищ і застосування набутих знань у професійній діяльності. СК 14. Здатність до консультування з правових питань, зокрема, можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів, відповідно до вимог професійної етики, належного дотримання норм щодо нерозголошення персональних даних та конфіденційної інформації. СК 15. Здатність до самостійної підготовки проектів актів правозастосування. СК 16. Здатність до логічного, критичного і системного аналізу документів, розуміння їх правового характеру і значення. СК 17. Знання і розуміння змісту принципу правовладдя; здатність імплементувати вимоги правовладдя в правничій діяльності. СК 18. Знання і розуміння особливостей впливу розвитку ІТ на правові явища, застосування ІТ в правничій діяльності. СК 19. Знання і розуміння основ наукового пізнання СК 20. Здатність визначати особливості освітніх правовідносин. СК 21. Знання і розуміння особливостей управління в освітній сфері. СК 22. Здатність застосовувати знання засад і змісту інституту права інтелектуальної власності |
Соціально-гуманітарна ерудованість |
ПРН 1. Визначати переконливість аргументів у процесі оцінки заздалегідь невідомих умов та обставин. ПРН 2. Здійснювати аналіз суспільних процесів у контексті аналізованої проблеми і демонструвати власне бачення шляхів її розв’язання. ПРН 3. Проводити збір і інтегрований аналіз матеріалів з різних джерел. ПРН 4. Формулювати власні обґрунтовані судження на основі аналізу відомої проблеми. ПРН 5. Давати короткий висновок щодо окремих фактичних обставин (даних) з достатньою обґрунтованістю. ПРН 6. Оцінювати недоліки і переваги аргументів, аналізуючи відому проблему. |
Дослідницькі навички |
ПРН 7. Складати та узгоджувати план власного дослідження і самостійно збирати матеріали за визначеними джерелами. ПРН 8. Використовувати різноманітні інформаційні джерела для повного та всебічного встановлення певних обставин. ПРН 9. Самостійно визначати ті обставини, у з’ясуванні яких потрібна допомога, і діяти відповідно до отриманих рекомендацій. |
Комунікація |
ПРН 10. Вільно спілкуватися державною та іноземною мовами як усно, так і письмово, правильно вживаючи правничу термінологію. ПРН 11. Володіти базовими навичками риторики. ПРН 12. Доносити до респондента матеріал з певної проблематики доступно і зрозуміло. ПРН 13. Пояснювати характер певних подій та процесів з розумінням професійного та суспільного контексту. |
Професійна самоорганізація та використання інформаційних технологій |
ПРН 14. Належно використовувати статистичну інформацію, отриману з першоджерел та вторинних джерел для своєї професійної діяльності. ПРН 15. Вільно використовувати для професійної діяльності доступні інформаційні технології і бази даних. ПРН 16. Демонструвати вміння користуватися комп’ютерними програмами, необхідними у професійній діяльності. ПРН 17. Вміти використовувати окремі інформаційні технології у професійній діяльності. ПРН 18. Працювати в групі, формуючи власний внесок у виконання завдань групи. |
Праворозуміння |
ПРН 19. Виявляти знання і розуміння основних сучасних правових доктрин, цінностей та принципів функціонування національної правової системи. ПРН 20. Демонструвати необхідні знання та розуміння сутності та змісту основних правових інститутів і норм фундаментальних галузей права. ПРН 21. Пояснювати природу та зміст основних правових явищ і процесів. ПРН 22. Демонструвати знання освітніх правовідносин і розуміти зміст їх елементів. |
Правозастосування |
ПРН 23. Застосовувати набуті знання у різних правових ситуаціях, виокремлювати юридично значущі факти і формувати обґрунтовані правові висновки. ПРН 24. Готувати проекти необхідних актів застосування права відповідно до правового висновку зробленого у різних правових ситуаціях. ПРН 25. Надавати консультації щодо можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів у різних правових ситуаціях. ПРН 26. Визначати перспективи звернення до ЄСПЛ. Готувати проект заяви до ЄСПЛ. ПРН 27. Володіти базовими навиками захисту права інтелектуальної власності. |
Кадрове забезпечення |
Освітній процес забезпечують два доктори юридичних наук з вченим званням професора; шість кандидатів юридичних наук, двоє з яких із вченим званням доцента, у т.ч. юристи-практики (чотири адвокати, прокурор, співробітник СБУ); три кандидати педагогічних наук, доценти; доктор історичних наук, професор; кандидат філософських наук, доцент; кандидат філологічних наук, доцент; кандидат психологічних наук, доцент. Керівник проєктної групи ОП та викладацький склад, який забезпечує її реалізацію, відповідає вимогам, визначеним ліцензійними умовами провадження освітньої діяльності закладів освіти, проходять підвищення кваліфікації кожні п’ять років. Кафедра права залучає для проведення гостьових лекцій, семінарських занять, навчальних та виробничих практик високопрофесійних практичних працівників із окремих галузей права, зокрема: працівників Зарічного районного суду в м. Суми, Національної поліції України в Сумській області, експертів Сумського НДЕКЦ МВС України, Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги в Сумській області, Головного управління юстиції в Сумській області, Прокуратури Сумської області та ін. |
Матеріально-технічне забезпечення |
Приміщення для проведення навчальних занять відповідають санітарним нормам та вимогам правил пожежної безпеки. У навчальному процесі використовуються: навчальні приміщення для проведення лекційних та практичних занять, аудиторії, оснащені сучасним мультимедійним обладнанням, криміналістична лабораторія, навчальна зала судових засідань, спеціалізовані комп’ютерні класи з необхідним програмним забезпеченням, бібліотека, читальна зала, репозитарій; функціонує Юридична клініка університету. Студенти мають необмежений відкритий доступ до Інтернет-мережі. Навчальний процес забезпечується обладнанням та матеріалами у відповідності до вимог навчального плану і програм навчальних дисциплін, що створює умови для ефективної пізнавальної діяльності здобувачів вищої освіти та набуття ними загальних і спеціальних компетентностей. Наявна вся необхідна соціально-побутова інфраструктура (гуртожитки, їдальня, актова, спортивна ігрова та тренажерна зали, басейн, спорткомплекс, стадіон, медпункт, психологічна служба); усі корпуси оснащені пандусами, що відповідає ліцензійним вимогам. |
Інформаційне та навчально-методичне забезпечення |
Нормативне забезпечення здійснюється Законом України «Про вищу освіту», стандартами вищої освіти (державними, галузевими та вузівськими), іншими нормативними актами Міністерства освіти і науки України та вищого навчального закладу. Навчально-методичне забезпечення передбачає наявність: освітньої програми, навчальних і робочих планів; графіків навчального процесу; матеріалів для самостійної та індивідуальної роботи студентів; програм практик; методичних вказівок щодо виконання курсових робіт; пакетів комплексних контрольних робіт; робочих програм/силабусів дисциплін, де наведена навчально-методична література, яка наявна в електронному вигляді та у науковій бібліотеці університету, а також доступна в системі дистанційного навчання. Інформаційне забезпечення: Забезпечений доступ до матеріалів електронного репозитарію університету, до баз даних періодичних наукових видань державною та англійською мовами. Впроваджено систему дистанційного навчання Мооdlе. Офіційні веб-сайти університету (https://sspu.edu.ua/) та кафедри (https://law.sspu.edu.ua/) містять інформацію про освітні програми, перелік дисциплін даної спеціальності, навчальну, наукову й виховну діяльність, структурні підрозділи, правила прийому, контакти, розклад консультацій викладачів кафедри тощо. Здобувачам вищої освіти забезпечений вільний та зручний постійний доступ до робочих програм та інших навчально-методичних матеріалів навчальних дисциплін, а також до електронних інформаційних ресурсів у бібліотеці університету. |
Національна кредитна мобільність |
Підготовка бакалаврів здійснюється за кредитно-трансферною системою. Право на участь здобувачів вищої освіти у програмах внутрішньої кредитної мобільності може бути реалізоване:
- Чорноморським національним університетом імені Петра Могили (від 16.06.2018 р.); - Національним авіаційним університетом (від 26.05.21 р.)
|
Міжнародна кредитна мобільність |
Право на міжнародну академічну мобільність може бути реалізоване:
- Варненським вільним університетом імені Чорноризця Храбра (Болгарія) (від 30.08.19 р.); - Батумським державним університетом ім. Шота Руставелі (Грузія) (від 07.06.21 р.); - Університетом ім. Яна Длугоша в м. Ченстохові (Польща) (від 16.05.2018 р.)
|
Навчання іноземних здобувачів вищої освіти |
Підготовка іноземних громадян здійснюється відповідно до чинного законодавства України, освітніх стандартів, базується на загальній середній освіті іноземних громадян за національними освітніми стандартами і має самостійний завершений характер. |